Selasa , Februari 7 2023

Republikan mahukan penyelesaian iklim – bukan dari Biden

Pada akhir bulan Jun, Mahkamah Agung menyerahkan keputusan yang lama ditunggu-tunggu mengenai West Virginia v. EPA, meletakkan had pada pihak berkuasa Agensi Perlindungan Alam Sekitar untuk mengawal pelepasan gas rumah hijau dari loji janakuasa.

Hasilnya tidak sesuai dengan apa yang diinginkan oleh kebanyakan orang Amerika, menurut tinjauan baru dari Pusat Penyelidikan Pew yang dikeluarkan pada hari Khamis. Tujuh puluh dua peratus orang mengundi sebelum keputusan meluluskan memerlukan syarikat kuasa menggunakan lebih banyak tenaga dari sumber yang boleh diperbaharui seperti angin dan solar. Kira-kira separuh daripada Republikan berpendapat bertentangan dengan keputusan mahkamah konservatif.

Tinjauan pendapat menunjukkan bahawa ada sokongan yang luas untuk melakukan sesuatu untuk cuba mengurangkan krisis iklim, walaupun Republikan nampaknya tidak menyukai apa yang telah dilakukan oleh Presiden Joe Biden setakat ini. Menurut Pew, 90 peratus orang Amerika memihak kepada penanaman satu trilion pokok untuk menyerap pelepasan karbon, dan 79 peratus menyokong memberikan kredit cukai kepada perniagaan untuk mendorong mereka mengembangkan teknologi untuk menangkap karbon dan menyimpannya – termasuk majoriti Republikan yang kuat. “Anda masih boleh mencari titik persamaan mengenai cara untuk mencapai beberapa matlamat ini,” kata Cary Funk, pengarah sains dan penyelidikan masyarakat di Pusat Penyelidikan Pew dan pengarang bersama laporan baru itu.

Walaupun dengan konsensus mengenai apa yang harus dilakukan, perpecahan partisan yang melanda politik A.S. muncul dalam tinjauan, terutama ketika datang ke Biden, yang memegang jawatan pada awal tahun 2021 berjanji untuk menangani perubahan iklim. Tujuh puluh sembilan peratus Demokrat mengatakan dasar iklim pentadbiran mengambil negara ke arah yang betul; 82 peratus Republikan berpendapat bahawa itu adalah arah yang salah.

Walaupun polarisasi ini, tinjauan Pew mendapati bahawa orang-orang dari semua jalur akhirnya menghubungkan titik-titik antara perubahan iklim dan cuaca pelik di sekeliling mereka. Kebanyakan orang Amerika (71 peratus) mengatakan bahawa komuniti mereka telah mengalami sekurang-kurangnya satu bentuk cuaca yang melampau pada tahun lalu, termasuk ribut dan banjir yang sengit, gelombang haba, kemarau, kebakaran hutan utama, atau laut yang semakin meningkat. Dari mereka yang mengatakan bahawa mereka hidup melalui suhu terik tahun lalu, 91 peratus berpendapat bahawa perubahan iklim menyumbang sekurang-kurangnya sedikit.

Cuaca yang melampau telah menjadi sukar untuk diabaikan. September lalu, tinjauan dari Program Yale mengenai Komunikasi Perubahan Iklim mendapati ) peningkatan besar ) dalam kesedaran orang ramai tentang perubahan iklim sepanjang tahun. Untuk pertama kalinya, lebih dari setengah orang Amerika mengatakan mereka secara pribadi mengalami efek pemanasan global, melompat 10 poin persen dari enam bulan sebelumnya.

“Itu benar-benar peningkatan terbesar dalam semua langkah-langkah yang pernah kita lihat dalam keseluruhan rekod 15 tahun,” kata Anthony Leiserowitz, pengarah program Yale.

Dia menyifatkan perubahan itu kepada beberapa faktor: Satu, 2021 adalah tahun yang kejam untuk cuaca yang melampau – ingat gelombang haba 100 darjah-tambah yang tidak pernah berlaku sebelum ini yang) menggegarkan Barat Laut Pasifik

selama beberapa hari pada akhir bulan Jun? Dan dua, lebih banyak artikel berita menunjuk ke perubahan iklim sebagai penjelasan untuk jenis peristiwa ini. “Ramai orang tidak akan secara automatik membuat sambungan itu sendiri,” kata Leiserowitz. Dia berpendapat bahawa bermusim mula mempengaruhi pengundian juga: Orang mungkin bimbang tentang perubahan iklim ketika baru-baru ini) bencana cuaca panas seperti gelombang haba, taufan, dan kebakaran hutan masih dalam fikiran.

Tinjauan Pew menunjukkan persepsi tentang cuaca juga boleh dipengaruhi oleh gabungan politik. Demokrat adalah 25 mata peratusan lebih cenderung daripada Republikan untuk mengatakan bahawa komuniti mereka mengalami jangka masa panjang cuaca panas yang luar biasa, misalnya. Kesan ini kurang ketara untuk kemarau dan kebakaran hutan, yang menyaksikan jurang masing-masing 7 dan 5 peratus.

“Persepsi orang ramai terhadap peristiwa-peristiwa ini dapat mencerminkan kedua-dua jenis apa yang berlaku dalam komuniti mereka dan juga … lensa partisan mereka,” kata Funk. Ini selaras dengan Penyelidikan sebelumnya ) yang menunjukkan bahawa perubahan iklim telah menjadi begitu dipolitikkan sehingga ia sebenarnya boleh mempengaruhi bagaimana Demokrat dan Republikan mengalami cuaca. Begitu banyak untuk salah satu dari beberapa alam yang tersisa dari pembicaraan kecil.

About Admin788

Check Also

Klinik perubatan bergerak mengiringi jemaah haji yang dalam perjalanan dari Makkah ke Madinah

Klinik perubatan bergerak mengiringi jemaah haji yang dalam perjalanan dari Makkah ke Madinah

LONDON: Lawatan Presiden Amerika Syarikat Joe Biden yang akan datang ke Arab Saudi adalah “pivotal” …

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.